گگن شاین

عکاس: امیرحسین ابوالفتح

گگن شاین (Gegenschein)(نور مخالف) نور کم فروغی است که در آسمان شب در نقطه ی عکس خورشید ایجاد می شود . گگن شاین روشنایی خیلی کمی دارد لذا در شب هایی که ماه در آسمان است یا در مناطقی که آلودگی نوری وجود دارد و حتی زمانی که گگن شاین نزدیک منطقه راه شیری می شود نمی توان آن را دید . گگن شاین در شب های تاریک بصورت نوری لطیف و تخم مرغی شکل نمایان می شود . این پدیده دارای طول و عرضی متغییر بین ۱۰ تا ۱۵ درجه می باشد .
گگن شاین (نور مخالف) همانند نور منطقه البروج (zodiacal light) بازتاب نورخورشید توسط غبار بین سیاره ای می باشد که بصورت حلقه ای پیرامون صفحه منطقه البروج قرار گرفته است . گگن شاین نسبت به نور منطقه البروج بازتاب نور بهتری دارد و درخشان تر مشاهده می شود علت آن هم بازتاب نور بالای ذرات در فاز کامل در پدیده گگن شاین است .
پدیده گگن شاین (نور مخالف) اولین بار در سال ۱۷۳۰ میلادی توسط منجم فرانسوی فرقه انجمن عیسی و پرفسور اسپریت پزناس Esprit Pézenas شرح داده شد . رصد های تکمیلی توسط کاشف آلمانی الکساندر ون هومبلت Alexander von Humboldt در مدت سفرهای اکتشافی خود به منطقه آمریکا جنوبی بین سال های ۱۷۹۹ تا ۱۸۵۴ انجام شد و او بود که بر روی این پدیده نام آلمانی گگن شاین را نهاد .
منجم دانمارکی تئودور برورسن Theodor Brorsen برای اولین بار تحقیق جامعی را درباره پدیده گگن شاین (نور مخالف) در سال ۱۸۵۴ به چاپ رساند . او اولین منجمی بود که نور منطقه البروج را بصورت کامل و روشن دید و دلیل آن شرایط خواصی بود که همزمان بین دو پدیده گگن شاین (نور مخالف) و نور منطقه البروج رخ داد و باعث شد این دو پدیده به صورت پلی در کنار هم قرار بگیرند . علاه بر این رصد ها تئودور برورشن قبلا بصورت کامل این واقع را پیش بینی کرده و درباره آن توضیح داده بود .

دیده‌شدن نور مخالف توسط یک رصدگر، نشان‌دهندهٔ تیزبینی آن رصدگر است. امروزه با گسترش آلودگی نوری در سراسر جهان، دیدن نور مخالف برای بسیاری از اخترشناسان آماتور به یک آرزو تبدیل شده‌است.

اطلاعات تخصصی در مورد این ثبت زیبا را میتوانید در سایت عکاس مشاهده نمایید.

http://amir.torgheh.ir/