زمین تابی متفاوت!

تصویر و حق کپی : محمد سلطانی

بی شک تاکنون تصاویر بسیاری از زمین تاب ماه دیده اید که سوختن هلال ماه در آنها به امری بدیهی تبدیل شده است. اما این بار می توانید تمامی قسمت های ماه را در کنار یکدیگر مشاهده کنید. پدیده زمین تاب ماه یکی از زیباترین پدیده های نجومی است که در ابتدا و انتهای ماه های قمری رخ می دهد. دلیل اصلی این اتفاق ، بازتاب نور خورشید از زمین به سوی نواحی تاریک ماه است و بسته به شرایط جوی موجود می تواند متفاوت باشد. به سبب اختلاف نوری شدید میان قسمت های تاریک و روشن ماه هیچگاه قادر به ثبت تصویری یگانه از تمامی قسمت های ماه نخواهیم بود. در حقیقت با افزایش زمان نوردهی علی رغم ثبت نواحی تاریک تر ، هلال ماه بیش از اندازه پر نور می شود. این تصویر از ترکیب ۳۹ عکس با نوردهی های متفاوت از ۱/۶۴۰ تا ۱۰ ثانیه تهیه شده است که هلال زیبای ماه را در کنار سایر نواحی آن نشان می دهد. تصویر فوق با استفاده از یک تلسکوپ ۸ اینچ و یک دوربین کانن ۳۰دی تهیه شده است.
اطلاعات بیشتر : این پدیده که در گذشته به آن «نور خاکستری» می گفتند (اصطلاحی که اکنون برای پدیده ای مشابه اما ناشناخته در سیاره زهره به کار می رود). امروزه به «زمین تاب» معروف است. خودتان را تصور کنید که در جایی روی بخش تاریک هلال ماه ایستاده اید. روشن ترین جرمی که در آسمان خود می بینید، خورشید نخواهد بود (چون زیر خط افق شما قرار دارد)، بلکه کره زمین خواهد بود. آن هم زمینی کامل، زیرا قرص سیاره ما خودش را به شکل وارونه فازهای ماه به ناظران روی ماه نشان می دهد. ماه نو با زمین کامل هم ارز است و به همین ترتیب در فازهای دیگر. زمین کامل جرمی بسیار روشن است، به خصوص زمانی که ابر قابل توجهی روی جو قابل رویتش را پوشانده باشد. بنابراین سطح تاریک شده ماه را تا اندازه بسیار زیادی روشن می کند؛ خیلی بیشتر از چیزی که ماه کامل سطح زمین را روشن می کند. همان طور که لئوناردو داوینچی هم نتیجه گرفته بود، این روشنایی همان چیزی است که به شکل «ماه کهنه در آغوش ماه نو» یا «زمین تاب» می بینیم.
پوزش : به دلیل برخی ایرادها در سیستم به روز رسانی، برا مدت ۱۲ روز از به روز رساندن تصویر روز ستاره شناسی ایران معذور بودیم.

تصویر آینده : شهابی در آسمان شهر