جشنواره ساعت‌های آفتابی

جشنواره ساعت‌های آفتابی در روز پنج شنبه مورخ ۳۱ خردادماه  ۱۳۹۷ همزمان با انقلاب تابستانی از سوی مؤسسه فرهنگی موزه‌های بنیاد و  آسمان شب ایران و حمایت انجمن نجوم ایران در موزه زمان برگزار شد. این جشنواره  با هدف آشنایی مردم کشورمان با ساعتهای آفتابی و همینطور احیای فرهنگ استفاده از این ابزار علمی، شناخت و بازیابی ساعتهای آفتابی فراموش شده در شهرهای مختلف کشور، در روز ۳۱ خرداد ماه و همزمان با انقلاب تابستانی برگزار شد.

ساعت های آفتابی برای قرن ها نمونه بی نظیری از نفوذ ابزار ستاره‌ شناسی در فرهنگ و زندگی روزمره به شمار می‌رفتند اما در دوره جدید فرهنگ استفاده از آنها در کشور ما با وجود سابقه طولانی به فراموشی سپرده شده است . این در حالیست که در بسیاری از کشورهای اروپایی نظیر ایتالیا ،فرانسه وآلمان ، هزاران ساعت آفتابی جدید طراحی و ساخته شده و به عنوان نمادی از علم ، فرهنگ و هنر ،از جاذبه ی ویژه ای در این کشورها برخوردار است.

با توجه به علاقه‌مندی بسیاری از مردم عزیز به ساخت ساعت آفتابی، این ویژه برنامه بخش‌های مختلفی را از قبیل : کارگاه آموزشی روش استفاده از ساعت آفتابی ویژه کودکان، کارگاه ساخت ساعت آفتابی، معرفی ساعت‌های آفتابی موجود در موزه، برگزاری سخنرانی در خصوص آشنایی با ساعتهای آفتابی ایران و رصد خورشید با تلسکوپ خورشیدی را شامل میشد. در این روز کارگاه ویژه  معرفی و ساخت ساعت آفتابی به صورت رایگان برگزار شد که مورد استقبال شرکت کنندگان قرار گرفت.