ماه

عکاس: احسان رستمی زاده

ماه و روشنایی زیبای آن در آسمان شب همواره مورد توجه انسان ها بوده است بطوریکه در حوزه های مختلف هنری همچون شعر، موسیقی، نقاشی، عکاسی و سینما به عنوان سوژه و عاملی الهام بخش بکار رفته است.
عکاسی از ماه (Moon Photography) یا (Lunar Photography) را می توان در شاخه عکاسی نجوم
(Astrophotography) تقسیم بندی نمود.

عکاسی از ماه و یادگیری اصول آن از مدت ها پیش یکی از بزرگترین خواسته های عکاسان بوده است. عکاسی از ماه که شاخه ای از عکاسی نجومی است، در کنار عکاسی از کهکشان راه شیری جزء محبوب ترین شاخه های عکاسی در شب می باشد. عکاسی از ماه اصولی دارد و با آموزش صحیح و تمرین و ابزار مناسب بدست می آید.
این نوع عکاسی برای بسیاری از عکاسان از جذابیت خاصی برخوردار است. با این وجود گاهی اوقات عکاسی از ماه به یک چالش تبدیل می شود و بسیاری از افراد وقتی برای اولین بار برای عکاسی از ماه اقدام می کنند، نتایج مطلوبی بدست نمی آورند. در آموزش عکاسی از ماه تاکید می شود که علاوه بر یادگیری و بکارگیری نکات فنی، کسب تجربه نیز در ثبت تصاویر واضح و شارپ از ماه بسیار پراهمیت می باشد. برای بدست آوردن یک تصویر عالی از ماه لازم است که از قبل برنامه ریزی دقیقی برای آن انجام دهید. خصوصا اگر قصد دارید از پدیده های نادر همچون ماه گرفتگی یا ابر ماه عکاسی کنید، به علت محدودیت در زمان رخ دادن این پدیده ها، وجود برنامه از قبل تنظیم شده، اهمیت بیشتری خواهد یافت و بایستی وقت بیشتری برای آن صرف نمایید.
انتخاب نوع عکاسی از ماه، توجه به گام های ماه، وضعیت آب و هوا، محل قرارگیری ماه نسبت به صحنه ای که برای عکاسی درنظر گرفته اید، دوربین، لنز و سایر ابزارهای مورد استفاده و تنظیمات دوربین از جمله مواردی است که قبل از شروع عکاسی لازم است مورد بررسی قرار گیرند.
قبل از اقدام برای عکاسی حتما دوربین و ابزارهای خود را بررسی کرده و از عملکرد آنها مطمئن شوید.