قسمتی از محدوده زنجیره کهکشانی مارکاریان

عکاس: محمود کریمی

زنجیره مارکاریان، قوسی از کهکشان‌های درخشان و بلیط شما به خوشه دوشیزه است. در دل ابرخوشه کهکشانی سنبله؛ زنجیره‌ای زیبا از کهکشانها، موسوم به زنجیره مارکاریان وجود دارد.
دو کهکشان بیضوی این زنجیره، M84 و M86 دو جرم معروف فهرست مسیه می‌باشند. در سمت چپ آنها دو کهکشان در حال برهم‌کنش و ادغام با یکدیگر بوده و معروف به زوج کهکشان چشم می‌باشند.
ابرخوشه سنبله محل قرارگیری خوشه محلی (که شامل کهکشان ما، آندرومدا کهکشان مثلث و چند کهکشان کوچک دیگر است) و ۲۰۰۰ کهکشان دیگر است. مرکز این ابرخوشه در ۷۰ میلیون سال نوری از زمین و در صورت فلکی دوشیزه (سنبله) قرار دارد.
نام زنجیره به دلیل فرم رشته‌ای مانندی که این کهکشان‌ها از زمین دیده می‌شوند به آنها داده شده است و به جز هفت عضو آن که به نظر در برهمکنش گرانشی با یکدیگر قرار دارند، الباقی به صورت شانسی در کنار هم قرار گرفته‌اند.زنجیره مارکاریان قوس زیبای کهکشان‌های بیشتری در شمال خوشه دوشیزه می‌باشد.بیش از ۲۰۰۰ کهکشان خوشه دوشیزه را زینت بخشیده‌اند. اکثر آنها کهکشان کوتوله بیضی ضعیفی هستند، اما یک تلسکوپ ۶ اینچی در آسمان تاریک، حداقل ۱۵۰ کهکشان را در یک مسیر ۱۰ درجه‌ای از مرکز خوشه به سمت صورت فلکی گیسو نشان می‌دهد. خوشه ویرگو یا دوشیزه، که در حدود ۶۰ میلیون سال نوری دورتر قرار دارد، شامل چندین زیرگروه یا دسته می‌باشد. در میان آنها عبارتند از: Virgo A، مرکز M87؛ Virgo B، در M49؛ Virgo C، در M60؛ و زیرگروه نهایی در M86 قرار دارد. یکی از بهترین راهها برای مشاهده خوشه این است که مسیری را در امتداد خیابانی کهکشانی مورد علاقه به نام “زنجیره مارکاریان” پیش بگیرید. بنجامین مارکاریان، استروفیزیکدان ارمنی، کشف کرد که این رشته از کهکشان‌های درخشان، یک حرکت مشترک را در فضا به اشتراک می‌گذارند. مارکاریان همچنین نامی از کاتالوگ مارکاریانی حاوی کهکشان‌های روشن و جمع و جور است.برای پیدا کردن زنجیره مارکاریان و صورتواره “Nine in a View” به ۳ درجه جنوب شرقی ستاره com6 با قدر ۵ که در ۶.۵ درجه‌ای سمت شرق ذنب‌الاسد (نام‌های دیگر قنب‌الاسد، اَبدُم و بتا شیر) در دم صورت فلکی شیر قرار دارد.
از اعضای دیگر این خوشه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

M84 (NGC 4374), M86 (NGC 4406), NGC 4477, NGC 4473, NGC 4461, NGC 4458, NGC 4438, NGC 4435

اطلاعات عکس:

لنز ۱۳۵ سامیانگ اف ۲ اف روی ۲.۷
کنون ۷۰۰ دی
دوساعت نوردهی ۸۰ثانیه