شکوه عقرب در آسمان بهاری

عکاس : امید قدردان

در آسمان‌های تاریک و در ابتدای شب‌های بهاری می‌توان کمان راه شیری را دید که از افق جنوب تا افق شمال غربی کشیده شده است. این بخش از نوار راه شیری نسبت به آن‌چه که در فصل تابستان دیده می‌شود کم‌نورتر است. با گذشت چند ساعت این صورت‌های فلکی بهاری‌اند که حکمران آسمان می‌شوند.

در ادامهٔ یک شب بهاری و با گذر از نیمه‌شب صورت‌های فلکی تابستانی هستند که سر از افق شرق برمی‌آورند. پیشاپیشِ همه ستارهٔ نسر واقع، پرنورترین ستاره‌ی صورت فلکی شلیاق، است که طلوع می‌کند و پس از مدتی دو ستارهٔ دیگر صورتوارهٔ مثلث تابستانی پدیدار می‌شوند.با نزدیک شدن به سپیده‌دم بخش مرکزی راه شیری در صورت فلکی قوس هم طلوع می‌کند تا زیبایی آسمان دوچندان شود. از جداب ترین بخش خای این قسمت از آسمان صورت فلکی نام آشنای عقرب است. صورت فلکی نام‌آشنای عقرب همچون همتایان زمینی‌اش که در فصل تابستان بیش از زمان‌های دیگر فعالیت می‌کنند در تابستان باشکوه‌تر از همیشه در آسمان دیده می‌شود!عقرب یکی از صورت‌های فلکی دایره‌البروجی است که در مسیر حرکت سالانهٔ ظاهری خورشید قرار دارد. این صورت فلکی در نیمکرهٔ جنوبی آسمان جای گرفته و این مسئله باعث می‌شود که در آسمان ایران ارتفاع چندانی از افق نگیرد. صورت فلکی عقرب، میزبان خوشه‌های ستاره‌ای و سحابی‌های پرتعدادی نیز است.

خوشهٔ کروی M4

این خوشهٔ کروی در نزدیکی ستارهٔ قلب‌العقرب جای گرفته است و پیدا کردن آن در آسمان کار آسانی است. M4 از قدر ۵/۹ می‌درخشد و به راحتی با تلسکوپ‌های کوچک و دوربین‌های دوچشمی دیده می‌شود. این خوشهٔ کروی ۷۲۰۰ سال نوری از منظومهٔ شمسی فاصله دارد و جزء نزدیک‌ترین خوشه‌های ستاره‌ای کروی به ماست.

خوشهٔ کروی M80

M80 در نزدیکی M4 جای گرفته اما نسبت به آن کوچک‌تر و کم‌نورتر است. M80 از قدر ۷/۸۷ می‌درخشد و کماکان می‌توان آن را با ابزارهای رصدی کوچک رصد کرد.

خوشه‌های باز M6 و M7

این دو خوشهٔ ستاره‌ای در آسمان‌های تاریک با چشم غیرمسلح هم دیده می‌شوند. M7 از قدر ۳/۳ می‌درخشد و در نزدیکی آن می‌توان M6 را با قدر ۴/۲ دید. نمای این دو خوشه‌ از دریچهٔ دوربین‌های دوچشمی بسیار زیباست.اجرام غیرستاره‌ای دیگری را نیز می‌توان در صورت فلکی عقرب با ابزارهای رصدی کوچک دید که از میان آن‌ها می‌توان به NGC 6231، NGC 6124 و NGC 6281 اشاره کرد.

اطلاعات عکس:

Exif: back to back tracked & stacked two shot ground 6minutes exposure at ISO 1000, sky 6 minutes exposure at iso 1600. .
Fujifilm X-E2, 60mm f2.4 Fujinon lens at F2.8
Tracked using iOptron sky tracker