آسمان شب نیم کره جنوبی

عکاس: بابک تفرشی

نیم‌کره جنوبی آسمانی یا ستاره‌های آسمان جنوب (از دید بیننده زمینی) ، بخشی از یک منطقه نجومیِ در حال چرخش (از دیدگاه زمینی) در آسمان‌است. این بخش، در نیمکره جنوبیِ کره آسمانی قرار گرفته‌است. این نیم‌کره را می‌توان از قطب جنوب به صورت کامل مورد بررسی قرار داد. با دور شدن بیشتر از قطب به سوی شمال، بخش‌های کم‌تری از آسمان جنوب قابل مشاهده‌است.
در تصویر فوق از چپ به راست، بخشی از صورت فلکی قوس، ستارگان درخشان در دم عقرب، قطب آسمانی جنوبی در بالا ، سحابی تاریک زغال سنگ (یکی از برجسته ترین سحابی های تاریک آسمان) و صلیب جنوبی قرار دارد. نزدیکترین منظومه ستاره ای، آلفا قنطورس، و خوشه ستاره ای غول پیکر کروی امگا قنطورس نیز در این تصویر قابل دیدن هستند.

درباره عکاس:

بابک امین تفرشی (متولد ۱۳۵۷ در تهران) ستاره‌شناس آماتور ایرانی است. او همچنین عضو هیئت امنای ستاره‌شناسان بدون مرز و مدیر پروژه عکاسی جهان در شب یا TWAN است.
امین تفرشی در سال ۲۰۰۹ موفق به کسب جایزه عکاسی علمی بنیاد لنارت نیلسون شد.
در سال ۲۰۲۲ اتحادیه بین‌المللی نجوم (IAU) سیارکی را که با شماره ۲۷۶۱۶۳ شناخته شده، با الهام از نام خانوادگی ستاره‌شناس آماتور ایرانی، «تفرشی» نامگذاری کرد. این سیارک در سال ۲۰۰۹ و بر اساس مشاهده تصاویر آرشیوی تهیه شده رصدخانه پالومار در سال ۲۰۰۲ از سوی استفان کورتی کشف شد